2022. júl 25.

Reggeli körkép

írta: thiamea
Reggeli körkép

Ma reggel ismét körbejártam a kertet és az udvart.
Szeretem, hogy mindig felfedezek ilyenkor új dolgokat. Most például azt, hogy lassan de biztosan sötétednek a gyümölcsök a szederbokron. Természetesen most még a legsötétebb lila is savanyú, de már beindult az érés! Hamarosan gondolkodnom kell azon, mihez fogom felhasználni a szedret, mert szerencsére van a bokron bőven. Sütemény és pohárkrém mindenképpen lesz, viszont nem tudom, érdemes lenne-e pár üveg lekvárt is készíteni belőle. Sosem főztem még szederből lekvárt, talán ideje lenne kipróbálni! Mindenképpen beszámolok majd róla, ha ilyesmire adom a fejem... :) 

A sárgabarack lefogyott már a fáról, lejárt a szezonja. De helyette szépen érik már a francia barack, most kezdenek pirosodni és megpuhulni a szemek. Sütök is belőle valamit a héten, ha nem lesz olyan nagy hőség, és rászánom magam, hogy bekapcsoljam a sütőt. Talán egy kevert sütit, az gyorsan elkészül.    

A kertben látszik már, hogy az uborkaszezon a is végéhez közeledik. Kezdenek sárgulni és elszáradni a levelei. Rengeteget termett az idén, szerencsére. Ebben a hónapban 8 vagy 10 ötliteres és kétliteres üveggel tettem el kovászos uborkát, és télre is megtelt 2 db ötliteres üveg. Emellett a rengeteg tejfölös uborkasalátáról már ne is beszéljünk... minden héten készült legalább kétszer. Úgyhogy nem panaszkodhatom. Igaz, vizet is kaptak bőven az uborkatövek, hisz minden nap locsoltuk őket. A nagy melegben volt, hogy reggel és este is. Ráadásul idén a vetésforgónak köszönhetően a kertnek egy olyan részében kaptak helyet, ahol az épületek miatt már több az árnyék, és ott nedvesebb is marad a föld pont ezért. 

A nagy melegben nagyon gyorsan leszáradt a hagyma szára, így azt fel is szedtem még kora reggel. Egy ágyással végeztem, aztán annyira meleg lett, hogy félbehagytam inkább. Az esti locsolás előtt majd felszedem a többit, vagy legkésőbb holnap reggel. Két ágyás van még vissza. Szép nagy fej hagymák lettek, és a szárazság miatt gondolom, jó csípősek. De sebaj! A lényeg, hogy ez is saját termés! 

Idén kicsit lusta is voltam, és a céklapalántákat nem egyeltem ki amikor kellett volna, így most 4-5 fej cékla is nőtt minden egyes bokorban. Azért így is elég nagyok lettek, úgyhogy most ezeket is kiástam. 
Helyhiány miatt májusban ugyanabba az ágyásba palántáztam el a paprikatöveket is, amiket most már egyre jobban beárnyékoltak a nagy céklalevelek. Így legalább már több fényt kapnak, hogy felszedtem a céklát. 

A paradicsomok egyre pirosabban mosolyognak, és nagyon szépek! Néhány nap múlva szüretelek belőlük, isteni finom lesz a vajaskenyérrel végre a kertben termett paradicsom ízű paradicsom! Már most is érzem az ízét, ha csak rágondolok. Egy jó tejfölös lecsóhoz is alakul már az alapanyag. Hagyma és paradicsom már megvan, most már csak a paprikák kell megnőjenek hozzá. 

photomix_005.jpg

Szólj hozzá

szeder hagyma paradicsom cékla reggelek kertemben sajátgyümölcs sajátzöldség